5 tips voor een motiverende e-learning
Hoe houd je de motivatie van mensen vast, juist als je ze niet fysiek voor je hebt in een klaslokaal?
Leren is in de eerste plaats een psychologisch ‘ding’. Je hebt een thrill omdat je aan iets nieuws begint (en adrenaline vrijkomt). Na de eerste succeservaringen krijg je een kick (door het gelukshormoon dopamine). Na een tijdje ebt het gevoel ook weer weg en voelt het alsof je hard moet werken. Het is fijn als een e-learningprogramma je motivatie voedt en je door de moeilijke momenten heen sleept!
Maar hoe dan? Ik heb 5 tips voor je op een rij gezet.
1. Bereid mensen voor
Weet je waarom spelletjes als ‘Candy Crush’ of ‘Angry Birds’ zo verslavend zijn? De eerste levels zijn zo eenvoudig dat je snel een succeservaring hebt. Langzaam komen er vervolgens functies bij, tricks die je nodig hebt om de moeilijker levels te kunnen volbrengen. Dit noem je ook wel ‘onboarding’ in game-termen.
Wist je dat door een succeservaring hormonen vrijkomen waardoor je je gelukkig voelt? Het spelletje wordt geleidelijk moeilijker, zodanig dat je vaak genoeg een succeservaring hebt om door te willen gaan.
Dit is eenvoudig toe te passen in een e-learningprogramma! Komt in les 6 een onderwerp aan bod dat voor veel mensen lastig is? Stip het in les 1 al aan! En nog eens, op een andere manier in les 2… en in les 4… Maar dan wel vanuit de bril van de dagelijkse praktijk. Dat mensen zeggen… o ja, ik weet ook nooit hoe ik daarop moet reageren. Fijn dat ik daar nu handvatten voor krijg!
Pak je dit goed aan, dan vormt les 6 niet alleen geen hoge drempel meer, het is zelfs iets waar cursisten naar uit gaan kijken!
2. Voorkom dat mensen je ‘digitale klas’ verlaten
Om weg te lopen uit een klaslokaal, heb je óf een goede reden nodig, óf je bent gewoon onbeschoft. Als het gaat om een digitale klaslokaal is dit een heel ander verhaal! Kijk, het probleem met e-learning is, dat de aandacht makkelijk afgeleid kan worden. Er komt een mailtje binnen. Iemand komt binnen om je wat te vragen. etc. We moeten dus iets harder werken om die aandacht vast te houden.
Dit is misschien wel het grootste verschil met offline training: Een uitleg van 20 minuten…? niet doen! Of je moet een meesterverteller zijn… Goede content is goud waard. Zelfs al is het een uur.
Maar anders, houd het kort. Want; afleiding hier, afleiding daar.
De oplossing daarvoor is dat je theorie klein en actief houdt.
- Klein: Beperk je tot de essentie. En dat kan! In een klaslokaal komen er vragen tussendoor, je neemt eens een zijpad etc. In een e-learning kun je je beperken tot 1 theorie, stappenplan, werkwijze, etc. Voor aanverwante onderwerpen kun je verwijzen naar een andere les.
- Actief: Zorg dat cursisten de inhoud onmiddellijk nodig hebben. Ik laat nóóit een video zien of tekst lezen zonder dat hier iets aan verbonden is voor de cursist. Geef vooraf een opdracht of kondig aan dat er een vraag komt. Cursisten zullen veel aandachtiger en gerichter kijken, lezen of luisteren.
3. Werk naar een doorbraak
Waarom kiezen mensen voor een cursus? Omdat dit de oplossing is voor hun probleem. Ze hebben jouw cursus nodig voor een nieuwe functie. Of misschien om hun droombaan te krijgen. Of eindelijk hun bedrijf te laten groeien. Of ze leren een taal om zich op vakantie te kunnen redden. Of om te gaan emigreren!
Zet in jouw cursus dan ook alles in gang om die doorbraak te bewerkstelligen! Jij geeft hen de stappen om snel en eenvoudig naar deze doorbraak toe te werken. Geef hen vroeg al kleine ‘doorbraakjes’.
Als dat lukt, ben je geslaagd! Bedenk dat de rest – uiterlijk, keuze van je werkvormen, lengte van je teksten, plaatjes – hier ondergeschikt aan is. Dat lucht op he?
4. Prikkel het brein met multimedia
Wil je je e-learning onweerstaanbaar maken, zet dan multimedia in! Mensen zijn niet voor niks verslaafd aan hun multimedia! Het prikkelt de zintuigen en de beide hersenhelften: Tekst en logica prikkelt onze linker hersenhelft (auditief/ digitaal denken). Beelden en ervaringen prikkelen onze rechter hersenhelft (visueel/ kinesthetisch denken).
Multimedia moeten uiteraard wel bijdragen aan het doel. Plaatjes kunnen enorm ondersteunen in het begrijpen van een concept. Het kan een stuk tekst illustreren. Voor een complexer concept zou je misschien een uitlegfilmpje kunnen gebruiken. Of op zoek kunnen gaan naar een infographic. Lees ook verder ‘ 5 typen multimedia om in te zetten tijdens je training’.
Enne… het internet is er niet voor niks hè? Als iemand al een prachtige uitleg heeft gegeven, kun je daar prima naar verwijzen! Jouw cursus hoeft niet alleen uit jouw content te bestaan, jij kunt ook de coach zijn die mensen op het goede moment de juiste dingen kan voorschotelen.
5. Maak de cursist bewust van de voortgang
Ken je die laatste loodjes van een project waar je mee bezig bent? Die zijn altijd weer het zwaarst.
Bij een cursus is dit effect niet anders. De thrill van iets nieuws leren is eraf. Het einde lijkt in zicht, maar nog niet direct bereikbaar. De verschillende vaardigheden die de cursist heeft opgedaan, moeten bij elkaar gaan komen. Het gaat nog moeizaam, het is nog niet geautomatiseerd.
Met name op dit punt is het goed te onderstrepen welke voortgang de cursist al gemaakt heeft. Ik doe dit op inhoudsniveau en op leerdoelen niveau.
Inhoud: Voorafgaand aan nieuwe onderdelen in de inleiding. Hier schrijf je niet alleen waar ze het voor nodig hebben, maar ook wat ze in eerdere lessen al over het onderwerp geleerd hebben. Dit hoeft niet tot vervelens toe, kort aanstippen is voldoende!
Leerdoelen: Op verschillende momenten in de cursus laat ik cursisten terugkijken op de leerdoelen van de lessen die ze gehad hebben. En vraag ik hen te evalueren in hoeverre ze deze behaald hebben. Aan het begin van de cursus wist of kon de cursist nog bijna niks. Hier zijn de meeste mensen zich niet of nauwelijks bewust van. Het geeft je een boost om de laatste meters te maken!