Hoe houd je de motivatie van mensen vast, juist als je ze niet voor je hebt in een klaslokaal?

Leren is in de eerste plaats een psychologisch ‘ding’. Je hebt een thrill omdat je aan iets nieuws begint (en adrenaline vrijkomt). Na de eerste succeservaringen krijg je een kick (door het gelukshormoon dopamine). Na een tijdje ebt het gevoel ook weer weg en voelt het alsof je hard moet werken. Het is fijn als een e-learningprogramma je motivatie voedt en je door de moeilijke momenten heen sleept!

Maar hoe dan? Ik heb 5 tips voor je op een rij gezet.

1. Werk naar een doorbraak

Waarom kiezen mensen voor een cursus? Omdat dit de oplossing is voor hun probleem. Ze hebben jouw cursus nodig voor een nieuwe functie. Of misschien om hun droombaan te krijgen. Of eindelijk hun bedrijf te laten groeien.
Zet in jouw cursus dan ook alles in gang om die doorbraak te bewerkstelligen! Jij geeft hen de stappen om snel en eenvoudig naar deze doorbraak toe te werken. Een short-cut. Als dat lukt, ben je geslaagd! Bedenk dat de rest – uiterlijk, keuze van je werkvormen, lengte van je teksten, plaatjes – hier ondergeschikt aan is. Dat lucht op he?

2. Rijg succeservaringen aan elkaar

Kijk, het probleem met e-learning is, dat de aandacht makkelijk afgeleid kan worden. Er komt een mailtje binnen. Iemand komt binnen om je wat te vragen. etc. We moeten dus iets harder werken om die aandacht vast te houden.

Weet je waarom spelletjes als ‘Candy Crush’ of ‘Angry Birds’ zo verslavend zijn? De eerste levels zijn zo eenvoudig dat je snel een succeservaring hebt. Wist je dat door een succeservaring hormonen vrijkomen waardoor je je gelukkig voelt? Het spelletje wordt geleidelijk moeilijker, zodanig dat je vaak genoeg een succeservaring hebt om door te willen gaan.

Dit is eenvoudig toe te passen in een e-learningprogramma! Leer mensen al in les 1 iets substantieels, wat ze daarvoor nog niet konden: Iets wat eenvoudig toe te passen is in de praktijk, met direct effect. Dit maakt niet alleen dat uitzien naar de volgende les, maar ook dat ze dit met alle aandacht gaan doen.

3. Voorkom dat mensen je ‘digitale klas’ verlaten

Om weg te lopen uit een klaslokaal, heb je óf een goede reden nodig, óf je bent gewoon onbeschoft. Als het gaat om een digitale klaslokaal is dit een heel ander verhaal!

Dit is misschien wel het grootste verschil met offline training: Een uitleg van 20 minuten…? niet doen! Want; weer die afleiding.

De oplossing daarvoor is dat je theorie klein en actief houdt. Klein: Beperk je tot de essentie. En als het nog te groot wordt, deel het op. Actief: Zorg dat cursisten de inhoud onmiddellijk nodig hebben. Geef vooraf een opdracht of kondig aan dat er een vraag komt. Cursister zullen veel aandachtiger en gerichter kijken, lezen of luisteren.

4. Prikkel het brein met multimedia

Wil je je e-learning onweerstaanbaar maken, zet dan multimedia in! Mensen zijn niet voor niks verslaafd aan hun multimedia! Het prikkelt de zintuigen en de beide hersenhelften: Tekst en logica prikkelt onze linker hersenhelft (auditief/ digitaal denken). Beelden en ervaringen prikkelen onze rechter hersenhelft (visueel/ kinesthetisch denken).

Multimedia moeten uiteraard wel bijdragen aan het doel. Plaatjes kunnen enorm ondersteunen in het begrijpen van een concept. Het kan een stuk tekst illustreren. Voor een complexer concept zou je misschien een uitlegfilmpje kunnen gebruiken. Of op zoek kunnen gaan naar een infographic. Lees ook verder ‘ 5 typen multimedia om in te zetten tijdens je training’.

5. ‘Sleep’ de cursist door de laatste loodjes

Ken je die laatste loodjes van een project waar je mee bezig bent? Die zijn altijd weer het zwaarst.

Bij een cursus is dit effect niet anders. De thrill van iets nieuws leren is eraf. Het einde lijkt in zicht, maar nog niet direct bereikbaar. De verschillende vaardigheden die de cursist heeft opgedaan, moeten bij elkaar gaan komen. Het gaat nog moeizaam, het is nog niet geautomatiseerd.

Met name op dit punt is het goed te onderstrepen welke voortgang de cursist al gemaakt heeft. Aan het begin van de cursus wist of kon hij nog bijna niks. Hier zijn de meeste mensen zich niet of nauwelijks bewust van. Het geeft je een boost om de laatste meters te maken!